Takdir ini pasti...

Tak semudah yang dilafazkan. Tak seperti yang difikirkan. Inilah lumrah kehidupan. Pada saat anda membaca isen ini ada manusia yang dilahirkan ke dunia ini dan ada juga yang telah di dijemput oleh Rob yang tertinggi untuk kembali ke pangkuan-Nya.

Pagi ini saya membaca artikel berita tentang kemalangan yang meragut hampir 19 nyawa dan mengakibatkan juga 8 orang berada di dalam keadaan parah. Kemalangan bas di susur jalan raya Bukit Gantang membuka mata kita untuk merenung kembali betapa kejadian sekelip mata ini boleh mengubah segala-galanya.

Bercerita tentang hidup, mati, kehidupan dan juga kematian ini adalah perkara yang sangat janggal dan sering di elakkan di dalam perbualan harian. Kenapa? Mungkin sebab ia sangat tidak selesa jika perkara-perkara seperti ini dikaitkan kepada kita.

Kurangnya persedian untuk menghadapi perkara-perkara ini menyebabkan kita menjadi fobia untuk berhadapan dengan kenyataan ini. Kenapa harus begini? Inilah 'Wahan' satu penyakit yang telah melanda hati-hati manusia tanpa kita sedari.

Sekali lagi, inilah takdir. Benda yang paling kita takuti itulah yang paling dekat sekali dengan kita sebenarnya. Seperti bayang-bayang. Semakin kita cuba menjauhkan diri darinya semakin dekat ia mendekati.

Mungkin bersikap 'melarikan diri' tidak akan mengubah ketakutan yang ada pada kita. Mungkin kita kena belajar-belajar untuk berhadapan dengan kenyataan hidup yang pasti ini.

P/S: Saya sedang berkira-kira untuk melarikan diri dari hiruk-pikuk ini. Mungkin sunyi adalah guru yang terbaik untuk kita belajar erti ketenangan.