Memandang "cantik" dari luar kotak

Seorang teman bertanya tentang kecantikan. Sebenarnya saya lebih senang melihat kecantikan itu dari sudut sifat universalnya. Kecantikan ada dimana-mana. Ia ada pada pemandangan yang indah ketika kita berdiri di tepi pantai sambil menikmati pemandangan matahari terbenam. Kecantikan juga boleh di dapati dari embun yang menitis ketika dini hari. Atau kita boleh dapati dari warna-warni kehidupan yang berada disekeliling kita.

Tapi bila kita meletakkan kecantikan pada manusia, secara umumnya kita boleh mengatakan bahawa kecantikan itu ada pada 3 perkara.

1. Kecantikan pada paras rupa
2. Kecantikan budi bahasa, sikap dan perangai
3. Kecantikan jiwa (bermaksud kecantikan iman)

Kecantikan bagi setiap orang berbeza. Berbeza dari segi definasi, pemahaman, pengertian dan juga pandangan. Kerana itu juga saya lebih senang untuk mengambil sikap pertengahan iaitu bersikap tidak terlalu 'extreme' dan pada masa yang sama bersikap tidak terlalu lewa pada perkara ini.

Saya teringat pada satu pantun klasik:-

Kayu cendana di atas batu,
Sudah diikat dibawa pulang,
Adat di dunia memang begitu,
Benda buruk tidak dipandang.

Menjawab pertanyaan pada yang bertanya, kalau diberi pilihan secara jujurnya saya sendiri kalau dalam membuat pilihan pastinya saya akan memilih sesuatu yang cantik tak kiralah dalam hal memilih pakaian untuk dibeli, dalam memilih warna untuk dicat pada dinding rumah ataupun dalam memilih seorang gadis untuk dijadikan teman dalam melayari bahtera kehidupan ini.

Adakah ini adil?
Jawapan saya ialah ia sangat bergantung bagaimana kita memahami maksud "cantik" itu sendiri. Dalam dunia ini ada banyak jenis manusia. Ada jenis manusia yang melihat kecantikan itu hanya pada faktor luaran dan ada juga yang hanya melihat pada faktor dalaman. Dan ada si gila yang berfantasi segala-galanya yang ada di dunia ini cantik-cantik belaka. Seperti yang sering terjadi di dalam utopia.

Kegilaan apakah ini? Bila memandang semuanya cantik-cantik. Tapi kita kena ingat "Life is about spectrum". Memang tuhan jadikan setiap sesuatu itu berpasang-pasangan. Ada lelaki ada perempuan. Ada baik dan ada juga jahat. Ada cantik dan ada tak cantik.

Maksud saya disini, sekali lagi ia sangat bergantung dari sudut mana kita memandang. Dan dari sudut mana kita menilai setiap sesuatu yang berupa dan berbentuk itu.

Mungkin, atas alasan ianya adalah kejadian tuhan makanya setiap sesuatu itu sangat indah penciptaan-Nya. Mungkin ini apa yang difikirkan oleh manusia yang sering berfantasi sebegini tentang kehidupan.

Aduh!!! Kadang-kadang tak semestinya setiap sesuatu yang bersifat "fantasi" itu khayal dalam angan-angannya.