Ratu Ayu Lawan Bidadari 2

Waktu & Perjuangan
Roda waktu berputar pantas, tanpa meninggalkan sedikit kesempatan pun untuk kita berbuat sebanyak mungkin perkara-perkara yang paling kita sukai. Seolah-olah bersaing dengan waktu adalah cabaran yang paling getir bagi kita. Tersalah langkah, alamatnya kita terpaksa mengulang semula apa yang telah kita mulakan. Ataupun jika kita berputus asa bererti kita telah tewas sebelum kita turun ke medan juang.

Memilih & Jalan Tengah
Antara terlalu berani dan takut dalam memilih jalan kehidupan. Takut jika apa yang kita pilih tidak bersesuaian dengan kehendak kita. Terlalu berani pula menyebabkan kita hilang kewarasan. Mungkin jalan tengah adalah yang terbaik.

Ruang-Ruang & Kosong
Meneruskan kehidupan dengan hati yang kosong pula seumpama sebuah kapal yang tidak berlayar. Hanyut dibawa arus. Mungkin sudah tiba masanya bagi kita yang sedang kekosongan mengisi ruang-ruang yang ada dengan apa yang memang telah diciptakan oleh Allah untuk kita.

Utara & Selatan
Lumrah kehidupan adalah saling tarik-menarik dan tolak-menolak. Seperti medan magnet utara dan medan magnet selatan. Apabila dua kutub yang sama didekatkan ia akan saling tarik menarik dan begitu jugalah sebaliknya.

Kebaikan & Kejahatan
Jika diberi pilihan antara Ratu Ayu dan Bidadari 2. Saya akan lebih senang dengan bidadari 2. Mungkin kerana memang lumrahnya manusia saling menarik kebaikan dan menolak kejahatan. Jadi tidak salah jika saya katakan bahawa hati kita itu sebenarnya adalah sebuah magnet berdaging. Jika hati baik, ia akan menarik kebaikan masuk kedalamnya. Dan dalam masa yang sama akan menolak sebarang bentuk kejahatan. Begitu jugalah sebaliknya.

Cinta & Benci
Ungkapan rasa hati dalam bentuk yang boleh dimelodikan. Kenapa perlu ada benci, kerana rasa benci menyatakan rasa kecintaan. Dan kenapa pula ada rasa cinta, kerana untuk menyatakan bahawa manusia boleh memilih sama ada untuk terus merasa cinta atau meletakkan rasa benci didalam dadanya.

Penat sungguh saya berfalsafah. Tapi hati tetap hati. Kalau ia sedih, rasa itu akan diluahkan dalam bentuk air mata. Mungkin inilah deklarasi hati saya, ungkapan tanpa nada dan melodi indah.

Lelah,
Menari-nari,
Dipentas bangsawan jalur pelangi,
Mencari rentak irama terindah,
Di pasuan pilihan,

Kosong,
Bingar hentak yang sunyi,
Lantai yang berkriot,
Bergegar dalam bertaut,

Argh!!! Persetan, aku masih punyai kaki dan tangan lagi,
Aku juga masih ada hati,
Aku masih hidup lagi,
Sapa kata aku dah mati.

Salam