Jibunsyi

Episod Curi Ayam

"Shh!!! senyap sikit," bisik Zali perlahan-lahan sambil dia menunjukkan isyarat jari telunjuk kiri dimulutnya sambil tangan kanan memicit hidungnya rapat.

"Cepatlah sikit. Aku dah tahan bau tahi ayam ni," sambung Zali lagi kepada Abu dan Ajak. Sedang mereka terus-terusan mengendap-ngendap dibelakang reban ayam milik Pak Akob.

"Abu! kau pergi bersembunyi dibalik pokok ketapang tu. Kalau ada orang yang datang kau bagitahu pada kami." Zali memberi arahan kepada Abu. Lagak seperti seorang jeneral tentera memberi arahan kepada anak buahnya.

"Ajak! kau pula pergi umpan ayam jantan balung besar tu. Kau tahu macam mana nak buatkan?" tanya Zali kepada Ajak. Sambil Zali menunjuk ke arah seekor ayam jantan yang sedang bertenggek di hujung bumbung reban.

"Baik bos, kacang putih aje ni," balas Ajak yang memang terkenal dalam hal-hal membuat umpan dan perangkap binatang ni. Ajak bangkit dan berjalan perlahan-lahan menuju ke arah ayam yang sedang bertenggek itu.

"Krurrrr!"

"Krurrrr!"

Ajak mengeluarkan bunyi halus untuk menarik perhatian si ayam jantan. Apabila si ayam menyedari kedatangan si Ajak, Ajak mengeluarkan senggengam beras yang memang telah disediakan sejak dari rumah lagi. Ajak menaburkan beras tersebut. Melihat itu, si ayam jantan terus melompat dari tempat tenggekkannya itu ke tempat taburan beras itu tadi. Dengan lahapnya si ayam mematuh-matuk beras yang bertaburan itu.

Dan dari arah belakang ayam tersebut, Zali perlahan-lahan cuba menghampiri kedudukan ayam tersebut dengan sehelai guni kain yang dibawanya.

Dengan tiba-tiba, "Zasss!" Zali menekup ayam jantan yang sedang leka mematuk itu. Belum sempat si ayam itu untuk mengeluarkan bunyi Zali telah terlebih dahulu mencengkam erat leher ayam tersebut dan lantas memasukkannya ke dalam guni yang ada padanya.

"Ha! ha! ha!" gelak mereka bertiga setelah berjaya mencuri ayam tersebut. Sekarang mereka dalam perjalanan menuju ke hujung kampung untuk berlaga.

Tamat

Pada hari sabtu yang lepas, saya telah menghadiri bengkel penulisan Jibunsyi dibawah tajaan MyJica (Japan International Corp Agency). Kelas ini diajar oleh Pn. Ainon Mohd. Episod diatas adalah antara hasil kerja saya semasa bengkel tersebut. Terima kasih saya ucapkan kepada Pn. Ainon di atas tunjuk ajar yang telah diberikan. Sekarang saya rasa sangat bersemangat untuk menulis Jibunsyi. Oh yer, kepada mereka yang tidak tahu apa itu Jibunsyi, secara ringkasnya Jibunsyi adalah berasal dari perkataan Jepun dan ia bermaksud novel kisah benar. Semasa bengkel tersebut saya sempat bertemu dengan Sasterawan Negara, Dato A. Samad Said. Dan anak beliau yang menguruskan Wira Bukit Publication telah menghadiahkan kepada kami tiga buah buku setiap seorang karya SN yang bertajuk Cinta Fansuri, Dari Salina ke Langit Petang dan Rindu Ibu (101 Puisi Kanak-kanak menjelang remaja).

Wah! seronoknya saya.