Bila bintang mula menari...

Mimpi. Semalam aku bermimpi lagi tentang dia. Sekali lagi dia hadir ke dalam kotak mimpiku. Menari-menari sambil tersenyum padaku. Seperti musical box yang pernah aku berikan pada seseorang suatu ketika dahulu. Dua patung kecil yang menari sambil diiringi oleh musik. Berpusing-pusing kesana dan kemari.

Tiba-tiba dia yang hadir ke dalam mimpiku itu tadi berkata, "Awak! Sudikah awak menari bersama saya?".

"Erm, baiklah. Biar saya yang memulakan langkah tarian". Kami saling berhadapan. Tangan kananku memaut kemas pinggangnya yang ramping itu manakala tangan kiriku melekap kemas diatas bahunya. Kami menari rentak perlahan ala-ala romance dansa. Dia berbisik ke telinga ku, "Awak! saya sangat mencintai awak"

Tiba-tiba ruangan yang tadinya suram, terang benderang. Cahaya memasuki anak mataku. Pedih tak terkira. Lantas aku terdengar suatu suara yang amat aku kenali, "Angah bangun dah pukul 5.30 pagi. Kejap lagi dah nak masuk subuh, jangan asyik nak tidur aje" Jerit ibuku dari dapur.

"Ya buu, saya nak bangunlah ni", Aku termenung sebentar sambil mengenang kembali mimpi tadi. Kali ni aku bertekad, kalau sekali lagi dia datang kedalam mimpi-mimpiku, pasti akan aku tanya siapa namanya, dimana tinggalnya dan kalau boleh aku nak mintak no telefon dia.

Boleh?