ebay Explained! 2006

Hi semua,

Ketika saya menulis entri ini, saya baru sahaja pulang dari menghadiri ebay Explained! 2006 yang di adakan di Kuala Lumpur Convention Centre. Acara ini berlangsung selama lebih kurang 6 jam. Hampir 2 jam digunakan untuk sessi interaksi antara ahli-ahli ebay malaysia, dan selebihnya digunakan untuk sessi pembentangan oleh Mr. Griff. Mr Griff merupakan salah seorang 'pioneer' ketika ebay mula-mula ditubuhkan pada 1995-1996 dahulu. Dan merupakan penulis bagi ebay Bible. Sebuah buku yang menjadi rujukan ramai terutamanya yang terlibat dalam business online ini.

Pembentangan sangat menarik, gaya penyampaian yang sangat bersahaja menyebabkan 4 jam yang berlalu tidak terasa. Pembentangan banyak berkisar tentang bagaimana memulakan perniagaan di ebay. Yang paling mengejutkan sekali, mula-mula tu memang agak sukar dipercayai. Ketika sessi dimulakan, tayangan video yang menunjukkan beberapa individu di malaysia dan asia menceritakan pengalaman diorang bagaimana mereka memulakan perniagaan di ebay. Ada seorang mamat dari singapore, menceritakan bagaimana dia memulakan perniagaan di ebay dengan menjual daun-daun kering yang berguguran di hadapan rumahnya. Its not kidding, kalau korang tak percaya, korang pegi ke ebay.com dan search "dry leaf'. Tapi dry leaf tuh tentulah ada khasiatnya yang tersendiri. Akhirnya mamat ni berjaya establish dia punya business.

Kalau daun kering pun boleh jual online apatah lagi benda-benda lain. Tak gitu? huhuhuu, Aku? Insya Allah, I'm looking forward to having my online business in the near future. Cuma ada beberapa perkara yang perlu aku settle dahulu. Doakan aku yer....

See yaa....