Terpilu...

Pemuda itu berdiri memandang ke pelabuhan itu. Sayup melihat ombak yang menggulung menghempas pantai. Desir angin membawa bersama sebuah kenangan. Sebuah cerita yang mungkin tidak ada sesiapa pun yang mungkin akan mempercayainya.

Andai batin itu boleh menjerit. Beginilah bunyi esak tangisan pemuda itu.

"Wahai dunia!!! Lihatlah seorang manusia yang sudah tidak mempercayai apa yang menjadi pegangan hidupnya selama ini."

Sang rama-rama yang berterbangan hinggap di hujung ranting sambil membisikkan lagu pilu. Sang burung pula sibuk menceritakan kisah manusia itu, "Dia menerima pesanan dari seorang manusia yang paling disayanginya," bicara si burung jantan kepada si burung betina.

Waktu bagaikan pegun untuk seketika, cebisan nota-nota yang bertaburan itu seperti bercantum semula, warna dakwat yang telah pudar bagaikan seperti dakwat yang baru di tulis semula.

"Awak, saya minta maaf banyak-banyak. Awak, jangan tunggu saya lagi boleh tak? Banyak lagi bunga lain yang perlukan perhatian dan cinta awak. Saya tidak perlukan semua itu. Maafkan saya."

Pemuda itu melangkah longlai. Di dadanya penuh dengan tangisan kepiluan. Dia sudah mulai untuk tidak mempercayai wujudnya "cinta" dari dalam hati makhluk yang bernama manusia.

Pemuda itu berpaling pada pelabuhan. "Itulah pelabuhan cintaku, kini ia akan meninggalkan aku bersama si rama-rama yang masih melagukan lagu pilu dan burung-burung yang saling pandang-memandang."

Langkah terasa memberat, air matanya mulai bergenang, sendunya kian bergema.

Dunia yang berwarna-warni bertukar suram.

P/S: Nukilan sebuah kenangan.