Prolog : Tempur Tanpa Air Mata

Nota: Entri ini sangat enak dibaca dengan iringan lagu ini, Ku Impikan Bintang.

...Belailah daku dalam dakapan mu
Semaikan ku dalam mimpi-mimpi mu
Bila berdua, indah segala
Se-akan kita di syurga
Ku berdoa agar cinta kita
Seperti bintang yang menyinar...

Kedengaran irama mendayu yang keluar dari corong sebuah radio. Perlahan dan begitu menenangkan. Manakala di siling kipas berpusing ligat. Bepusing-pusing seolah-olah tidak ada batu penghalang yang dapat memberhentikannya. Dingin hawa terasa, kaki sedikit kesejukan. Wangian lavender begitu mengasyikkan. Mengharumkan seisi ruang sempit yang dipenuhi dengan impian kanak-kanak seorang lelaki yang kian meningkat dewasa. Disuatu sudut terdapat sebuah meja kecil yang diatasnya terletak sebuah mini komputer. Disuatu sudut yang lain pula terdapat rak-rak buku. Buku-bukunya tidak tersusun, berselerakan. Lampu diatas meja komputer menyala dengan nyalaan yang begitu berbalam-balam.

Dengusan turun naik nafas kedengaran perlahan. Dimalam yang serba sunyi, segala yang berbunyi perlahan kadang-kadang menjadi sangat kuat sehingga menimbulkan sedikit getar. Deru angin malam melanggar corong laluan air di bumbung rumah menghasilkan irama malam tanpa lunakkan suara.

Pelupuk mata terasa semakin berat. Lama-kelamaan ia tenggelam dalam sebuah kehidupan asing di dunia yang serba aneh. Dunia yang penuh dengan fantasi-fantasi indah. Dunia hasrat. Dunia yang menukarkan segala keinginan menjadi kenyataan.

Kesan-kesan calar yang terdapat ditangan. Luka-luka kecil yang semakin mengecut. Semuanya telah dilupakan. Seperti seolah-olah tidak berlaku apa-apa pada dirinya. Ingatannya tenggelam. Dia hampir-hampir tidak ingat atas apa yang terjadi siang tadi. Kepenatan meratah seluruh urat nadinya. Dia lumpuh dalam keinginannya sendiri.

"Move-move, secure right bungker," jerit kapten.

Peluru meluncur deras diatas kepala.

"Enemy down! Move forward," arah kapten kepada anak-anak buahnya.

Pada ketika itu kelihatan seorang tentera musuh tumbang. Anak-anak buahnya mara ke hadapan.

Perjuangan. Perlawanan. Penentangan.

Selagi tidak turun ke medan tempur. Jangan bercerita soal perjuangan. Perjuangan ini merelakan tumpahnya darah anak bangsa.

Tapi medan ini tidak akan pernah sama dengan apa yang pernah dilalui oleh pejuang-pejuang bangsa yang terdahulu. Mereka bangkit dari ketakutan. Mereka berjuang mempertahankan maruah diri, maruah keluarga dan maruah bangsa. Tapi kita?

Persoalan demi persoalan bermain dibenaknya. Peristiwa yang terjadi siang tadi mula berputar di dalam ingatannya. Kipas terus berpusing ligat. Berpusing dan terus berpusing. Mengingatkannya pada roda kehidupan yang juga berpusing-pusing. Bau haruman lavender terus mengharum. Wangian itu terus mengisi setiap ruang bilik tersebut, menghilangkan bau darah yang masih melekat ditubuhnya yang keletihan itu.

Malam semakin pekat. Kesunyian seperti hantu yang membunuh jiwa insan. Keletihan telah mengikat jasad. Kelopak matanya terpejam perlahan. Masa terus berlalu.

Entri Seterusnya : Bahagian 1