Ini rahsia kita. Shuttt!!!!

"Masayoshi! malam ini adalah malam penentuan. Antara kemulian dan kehinaan maruah nenek moyang kita. Malam yang menentukan antara hidup dan mati bangsa kita. Pada kau kami serahkan bebanan ini. Engkaulah harapan terakhir kami", pesan guru Katsu.

"Masayoshi! sebagai seorang ninja, kau harus menerima amanah ini dengan berani dan perasaan tanggungjawab. Ingat! andai engkau gagal, tusuk pisau ini ke jantungmu. Engkau tidak layak untuk hidup dimuka bumi ini", pesan guru Katsu lagi sambil menyerahkan sebilah pisau kepada Masayoshi.


Petang sebelum terjadi peristiwa penting itu, Masayoshi duduk bertakfakur di ruangan gelap bawah tanah. Dia hanya akan keluar apabila masanya telah tiba sahaja. Sedang dia duduk, tiba-tiba kedengaran suatu suara bisikan halus.

"Chaaaaaaaaaar............", suara aneh.

"Chaaaaaaaaaar............", suara aneh berbunyi lagi.


Masayoshi berpeluh. Dia cuba untuk menguatkan semangatnya dengan membaca mentera yang telah dipelajari dari guru Katsu. Semakin kuat dia membaca mentera itu semakin kuat juga suara aneh itu berbunyi.

"Chaaaaaaaaaar.......", kali ini lebih kuat.
"Chaaaaaaaaaar.......", kali ini lebih kuat dari tadi.


Masayoshi semakin berpeluh. Perasaannya merasakan sesuatu yang tidak baik akan berlaku. Tapi Masayoshi tidak tahu apa bendanya. Perasaannya semakin tertekan, peluh mula membasahi tubuhnya. Masayoshi lantas menggenggam erat pedangnya yang diberi nama Daujin Shogun itu.
Secara tiba-tiba sesuatu dari dalam gelap datang melayang menuju ke arah mukanya. Dia tidak sempat berbuat apa-apa.

Dush!!! terasa seperti satu pukulan keras hinggap di mukanya. Masayoshi langsung tidak sedarkan diri.


Malam itu Masayoshi tersedar. Dia lantas bangun. Dia masih ingat kejadian pada petang tadi. Tapi itu tidak akan mematahkan semangatnya dari melaksanakan tugas yang telah diberikan kepadanya. Masayoshi memakai topeng ninjanya dan menyisip Daujin Shogun di pinggangnya.

Kali ini dia bersedia. Dia tersenyum sambil berkata di dalam hatinya, "Membujur lalu melintang patah, alang-alang mandi biar basah, kali ini kalau nak mati, matilah". Masayoshi tidak kesal.

Masayoshi bergerak dengan kelajuan yang begitu pantas di dalam gelap. "Zupp! Zapp! Zupp! begitu pantas sehingga kelibatnya pun tidak kelihatan. Dari kejauhan dia menghampiri sebuah bangunan besar. Dari bawah cahaya sinar bulan kelihatan arca besar yang menghiasi pintu masuk ke bangunan. Kelihatan bayangan seperti huruf 's' terukir di arca hasil daripada refleksi cahaya bulan tersebut. Kelihatan juga beberapa orang pengawal bersenjata mengawal di sekitar bangunan tersebut. Lori-lori besar keluar masuk melalui pintu utama.

Masayoshi memanjat pagar dengan senyap tetapi cepat sehingga para pengawal tidak menyedari akan kehadirannya. Dia menyusup masuk ke dalam bangunan tersebut. Di dalam bangunan tersebut dia melihat begitu banyak mesin-mesin besar yang tidak terhingga bilangannya. Dia memerhati. Ada ramai juga orang disini. Mereka berpakaian serba putih. Mereka juga memakai topeng putih. "Adakah mereka juga ninja seperti aku", bisik hati Masayoshi sedikit risau.

Masayoshi hanya memerhati sahaja dari kejauhan. Dia melihat sekumpulan lelaki memunggah sesuatu dari lori. Barang-barang yang dipunggah itu kemudianya di asing-asingkan. Ada susu, ada gula, ada cokelat, ada 'cocoa butter', ada kacang, ada pewarna dan bermacam-macam lagi. Pewarna sahaja cukup banyak ada pewarna kuning 5, merah 40, biru 1 air, kuning 6 air, biru 2 air, merah 40, kuning 5 dan juga kuning 6.

Pada bahagian pertama dia melihat sekumpulan lelaki membancuh 'cocoa butter' tadi. Cokelat, susu dan gula dicampur sekali. Setelah bancuhan itu sebati, ia di masukkan dan di masak ke dalam sebuah periuk besar.

Dibahagian yang lain Masayoshi melihat pewarna tadi dimasukkan secara berasingan di dalam beberapa mesin yang besar. Pewarna itu dipanaskan dan dicairkan. Beberapa bahan rahsia juga telah dimasukkan kedalam pewarna itu tadi. Masayoshi cuba melihat dengan lebih jelas apa yang dimasukkan kedalam bancuhan itu tadi. Tapi sayangnya dia gagal untuk mengenal pasti bahan rahsia tersebut.

Dibahagian terakhir, dia melihat banyak mesin-mesin besar yang dikawal secara robotik bergerak dengan begitu sistematik. Masayoshi bergerak menghampiri bahagian tersebut. Dia memasukkan tangan kanannya dan mengambil sampel akhir dari bahagian tersebut.

TIba-tiba...


Peceroboh dikesan! Penceroboh dikesan! lantas siren keselamatan berbunyi dengan kuatnya.

Kelihatan beberapa orang pengawal yang bersenjata meluru menghampiri kedudukan Masayoshi. Masayoshi telah bersedia, dia menggenggam erat Doujin Shogunnya sambil dia cuba untuk menyusup keluar semula dari bangunan tersebut. Masayoshi bergerak pantas.

"Itu dia!", jerit salah seorang pengawal.


Terjadi pertempuran hebat.

Masayoshi kelihatan begitu tenang sekali. Tumbukan demi tumbukan dari para pengawal tersebut berjaya di elaknya dengan mudah. Tiba-tiba Masayoshi melompat tinggi sambil mengepak-ngepakkan tangannya seperti gaya burung helang menerkam tikus. Satu tendangan padu hinggap didada salah seorang pengawal tersebut sehingga menyebabkan pengawal tersebut jatuh tersungkur. Melihat itu, pengawal-pengawal yang lain terkejut. Ada yang terkucil dan ada juga yang melarikan diri.

Masayoshi berjaya meloloskan diri dari kepungan para pengawal tersebut dan cuba untuk keluar terus dari bangunan tersebut.


Tiba-tiba.


"Chaaaaaaaaaar............", suara aneh yang pernah didengarinya.

"Chaaaaaaaaaar............", suara aneh berbunyi lagi.


Masayoshi berpaling mencari arah datangnya bunyi tersebut.

"Ya Allah! ini ke bendanya. Buat aku suspen aje", gerutu Masayoshi.


Setelah itu Masayoshi meneruskan langkahnya dengan pantas. Zupp! Zapp! Zupp! menyelusup didalam kegelapan malam. Tidak sabar rasanya untuk dia pulang bertemu dengan guru Katsu.


Setelah lama berlari, akhirnya dia sampai di pondok perlindungannya. Dia menjerit memanggil guru Katsu.


"Guru! Guru! saya sudah tahu rahsianya", panggil Masayoshi.

"Apa dia kau bising malam-malam buta ni", jawab guru Katsu.

"Chaaaaaaarr......, Masayoshi termengah-mengah.
"Chaaaaaarr.....itu rupanya, Masayoshi masih lagi termengah-mengah.

Pup!!!... satu starlait melekap penuh di dahi Masayoshi.


"Cuba kau cakap betul-betul, macam budak gagap nak mampus aje", suara guru Katsu sedikit meninggi.


"Chaaaaaaaair di mulut guru....tidak...tidak ditangan", sambil Masayoshi mengeluarkan segenggam coklat M&Ms yang dicurinya dari kilang tadi.

"Betul guru! tengok ni tak cair langsung, tapi bila guru letak dalam mulut mesti cair punya", sambung Masayoshi sambil tersengih-sengih sumbing dihadapan gurunya.

"Bodoh!!! Aku suruh kau buat kek coklat, bukannya suruh kau pegi curi coklat", sergah gurunya.

Satu debikan maut hinggap di tulang rusuk Masayoshi.


Malam itu kedengaran satu jeritan mengaduh yang begitu berpanjangan sehingga ke dini hari.


Auooowwwwwwwwwwwwwwwwww!!!!!!


Keesokkan harinya Masayoshi bangun dengan kesakitan yang masih terasa di bahagian rusuk dan kesan cakaran kucing dimukanya.


Ha! ha! ha! dah syohhh!! pergi buat kerja masing-masing.

. . . . . . . . . . .

Pengenalan kepada Cabaran Sengal:

Cabaran sengal merupakan cabaran yang disambut oleh beberapa orang blogger yang bertemu dan secara tiba-tiba mendapat idea tentang entri yang seterusnya. Kali ini idea datang apabila salah seorang blogger menceritakan bagaimana kesukaran mental yang dihadapi apabila menghadiri sessi temuduga kerja di Microsoft Malaysia. Salah satu soalan yang di tanya adalah bagaimana Coklat M&Ms di proses. Jadi entri kali ini lebih menceritakan tentang bagaimana M&Ms diproses. Ini merupakan cabaran kedua selepas cabaran yang pertama dahulu iaitu "Cabaran Foldover KLCC' 06". Dan cabaran kali ini juga disambut oleh Famia dan LediFirst
.

Entri ini juga boleh diakses di BlogBridge.BlogSpot.

Kepada mereka berdua, semoga berjaya. :-)



Entri ini tidak ditaja oleh M&Ms. Harap maklum.