Entri tulis semula

Entri ini telah diberi nafas yang baru. Ia adalah entri saya yang terdahulu. Jalinan asal boleh didapati dengan mengklik (disini). Iya! mungkin anda pernah membacanya. Tapi saya tidak puashati dengan gaya bahasa yang digunakan pada ketika itu. Oleh kerana itu saya mencuba nasib saya dengan gaya bahasa yang konon-kononnya nampak lebih berketrampilan. Kononnya la.

Terimalah...

Bumi itu tidak pernah kekeringan cintanya...

Menyelusuri lorong-lorong yang berseliratan di Khan El-Khalili seperti kita sedang menabur wang keluar dari poket kita tanpa kita sedari. Tempat ini merupakan di antara bazar yang tertua didunia dan telah wujud sejak zaman pemerintahan firauan di Mesir. Pelbagai barangan dari makanan, barang-barang keperluan, tanda hati dan sebagainya ada dijual disini.

Kelekaan membeli-belah menyebabkan saya hampir terlupa akan teman-teman yang mengiringi saya.
Hampir-hampir saya terbuai dengan pemandangan yang terdapat disekitar bazar ini sehinggalah pemandu pelancong mengingatkan saya tentang perancangan yang seterusnya.

"Masa masih panjang, esok kita akan kembali semula ke sini. Seterusnya kita akan ke Gaza", bicara Rehem kepada semua yang ada. Terlebih dahulu, izinkan saya memperkenalkan Rahem. Seorang wanita berbadan gempal, rendah dan berbangsa arab muslim. Bukan dengan tujuan untuk menghina tetapi untuk menyatakan bahawa wanita inilah yang banyak mengajar saya tentang erti kemulian hati dan pengorbanan. Beliau merupakan pemandu pelancong bagi kumpulan kami ketika disana. Beliau fasih berbahasa Arab, Jepun, English dan juga France.

Kami meneruskan perjalanan menuju ke Gaza.


Gaza. Bumi gersang. Makam buat raja yang sombong dan takbur. Tapi itu dahulu. Sekarang Gaza dipenuhi oleh lautan manusia. Kebanyakkannya adalah pelancong-pelancong. Dan ada sedikit warga tempatan.


Dari kejauhan saya melihat begitu banyak struktur-struktur batu yang berbentuk segitiga yang bermuka empat. “Sebuah ciptaan yang unggul”, dari sebuah rancangan yang pernah saya tonton di saluran "Discovery". Struktur yang begitu besar membuatkan kita terfikir bagaimana orang-orang yang terdahulu dari kita mampu membina sebuah struktur yang berdimensi sesempurna itu. Mungkin inilah adalah salah satu daripada nikmat tuhan yang pernah dinafikan oleh raja yang sombong itu.


Saya melintasi sekumpulan penduduk tempatan. Iyer! sebuah keluarga dari kalangan penduduk tempatan. Seorang ibu muda bersama-sama dengan anak-anaknya yang masih kec
il. Cantik dan comel sekali. Mungkin mereka sedang berehat melepaskan lelah. Saya bersama teman-teman yang lain mendekati mereka. Rupanya si ibu sedang memberi anaknya yang masih kecil itu makan. Berselera. Saya cuba berbual. Tapi oleh kerana saya tidak pandai berbahasa arab menyebabkan saya berkomunikasi hanya dengan menggunakan bahasa isyarat. Dia faham. Lantas dia menyerahkan bayi perempuannya yang comel untuk kami dukung. Saya dan teman bergilir-gilir mendukung bayi tersebut sambil salah seorang dari kami tidak henti-henti menekan picu kamera.

Tiba-tiba dari kejauhan saya terdengar suara teriakan dan sorakan budak-budak. Kelihatan dua orang budak sedang dikerumuni oleh budak-budak yang lain. Oh yer! Disini terdapat begitu ramai-ramai kanak-kanak warga tempatan. Kedatangan pelancong seperti kami memang seperti membawa rahmat kepada mereka. Masakan tidak. Kerana pelancong-pelancong seperti kami adalah sumber pendapatan bagi mereka. Fenomena ini bukan sahaja berlaku di bumi Nabi Allah Musa ini, tapi ia juga berlaku dimana-mana sahaja diseluruh pelusuk dunia.

Baiklah, kanak-kanak ini sebenarnya menjual tanda hati seperti ‘key chain’, baju-baju, poskad dan bermacam-macam lagi.
Rupa-rupanya dua orang budak tadi sedang bergaduh.

Rehem berkejaran ke tengah-tengah kumpulan budak tadi. Rehem cuba untuk meleraikan pergaduhan mereka. Kelihatan darah mengalir dari hidung salah seorang budak tersebut. Setelah berusaha memujuk mereka akhirnya mereka menghentikan pergaduhan.
Saya sempat mengambil beberapa keping gambar.

Tiba-tiba datang seorang wanita arab kepada saya sambil memarahi saya, “How dare you took photo in this situation? You’re crazy”, wanita arab.


Tetapi saya sempat menjawab kepada wanita arab tersebut, “Sorry, I wasn’t taking any photos, but what I did was capturing the moment”. This was moment of love, where you saw even both of them were not tied with any family relationship, but they still helping each others.” Perempuan Arab itu terdiam, dan saya berlalu dari sana. Kemudian Rahem datang semula kepada kumpulan kami.

Kerana foto inilah saya dimarahi oleh perempuan arab tersebut. Nampak tak kesan-kesan darah yang bertaburan berhampiran dengan poskad-poskad yang telah terkoyak?

Menurut Rahem, mereka bergaduh kerana salah seorang daripada mereka menuduh kawannya mencuri poskad yang akan dijual kepada pelancong. Saya mendiamkan diri sambil mendengar apa yang diperkatakan oleh Rahem. Tiba-tiba saya terpikir, betapa mulianya wanita ini kerana sanggup menyusahkan diri mendamaikan kanak-kanak yang sedang bergaduh. Tetapi apa yang lebih penting, apa yang saya nampak ialah sifat kewanitaannya yang begitu terserlah, kelemah-lembutannya ketika memberi nasihat, sanggup mengotorkan tangan sendiri dengan darah hanya semata-mata untuk membantu orang lain dan tidak mementingkan diri sendiri. Bukankan itu semuanya satu bentuk pengorbanan?

Aduh! Betapa mulianya hatimu. Alangkah baiknya keperibadianmu. Dalam diam-diam saya menyimpan satu hasrat murni, mudah-mudahan saya bertemu dengan seorang wanita yang memiliki keperibadian yang murni seperti Rahem. Yang boleh saya jadikan seorang isteri, merangkap teman hidup sepanjang hayat dikandung badan.


* Soalan saya, ada sesiapa diluar sana yang sudi menjadi teman hidup saya?