Telanjang dalam terang - Bahagian 1

Bocah kecil itu bergerak dari satu meja ke meja yang lain. Setiap kali dia datang ke setiap meja yang berpenghuni dia akan menghulur sehelai kertas. Mungkin surat kebenaran dari pihak berkuasa sesuatu tempat yang membenarkan dia untuk mengutip sedekah jariah manusia-manusia yang terdapat di persekitarannya. Kalau bernasib walang, bocah itu akan dihambat oleh tuan punya kedai. Kalau bernasib baik dia akan mendapat habuannya.

Disuatu sudut yang lain pula. Kelihatan pemuda-pemudi bangsa, pengokoh tiang agama sedang bersenang-senangan di jalanan. Setiap kali si cantik melintasi mereka pasti akan kedengaran siulan untuk menarik perhatian si gadis. Berpakaian jeans koyak rabak dan berbau hapak. Mereka kelihatan begitu berbangga dengan tradisi yang mereka warisi.

Datang seorang lelaki kepada saya, "Abang ada rokok?".

Saya sedang berjalan pantas ketika itu. Kerana sedang mengejar suatu keperluan. Saya tidak mempedulikan permintaan lelaki tersebut kerana saya pasti niatnya bukan sekadar untuk mendapatkan sebatang rokok. Dia ingin lebih daripada sebatang rokok.

Lelaki itu terus cuba untuk mengikuti saya. Saya mempercepatkan langkah dan menahan sebuah teksi.

Teksi itu bergerak dan wajah lelaki itu mulai hilang dari pandangan saya.

Bersambung...

Telanjang (dibaca sebagai kekurangan/masalah yang jelas) dalam terang (dalam kesedaran)