Tuan Putera Katak dan Puteri Rupawan

Sedikit huru hara terjadi pagi tadi. Nilai matawang malaysia semakin melemah akibat dari peningkatan nilai dolar. Pasaran saham malaysia menjunam sehingga paras 910 akibat dari kejatuhan nilai pasaran serantau. Harga di pasaran bon konvensional pula melantun tinggi akibat kejatuhan kadar nilai tukaran (Interest Rate SWAP).

Kesibukan ini tidak menghalang saya untuk bertukar-tukar info tentang apa yang berlaku di pasaran kewangan Malaysia.

Tiba-tiba Reuters Messenger saya berkelip-kelip menandakan ada mesej baru yang telah diterima. Emoticon berbentuk sekotak hadiah yang berbalut dan siap direben.

Berikut adalah perbualan yang terjadi antara saya dan pengirim mesej tersebut;

Saya: apa dalam tu?
Saya: katak ke?
Dia: seekor katak puru
Saya: yang mulutnya terkumat kamit membaca jampi kasih
Saya: semoga bertemu puteri jelita
Dia: ye amin
Saya: yang memakai gaun putih dan kasut tinggi
Saya: hahaha
Saya: itu syair katak namanyer..
Dia: syair la sgt
Dia: jgn heavy2...kepala i sakit ni
Saya: aik!!! cita katak pun heavy?
Saya: heheh
Saya: siannyer dia
Dia: kalo dh syair2 tu kire heavy tu
Saya: baik tuan puteri...
Saya: nanti saya suruh katak tu senyap yer
Saya: alamak...katak tu marah lah....
Dia: apesal plak?
Saya: dia kata suka ati dia lah nak cakp ape, itu hak asasi dia....
Saya: ishhh...garang sungguh..
Dia: ohhh
Dia: garang tu
Saya: takpe, i dah sekeh dah katak tu..
Saya: dia terus senyap
Dia: heehh...sakit kepala die
Saya: takpe...biar dia tahu sopan santun seket
Dia: alaaa...katak..ape die tau
Saya: ehh....u tak tahu..
Saya: katak ni banyak pandai dia tau.
Saya: tapi tak ramai yang tahu kepandaian dia..
Saya: nampak aje hodoh tu...tapi bijak sebenarnya
Saya: kebijakan tanpa sopan santun sebenarnya adalah kebodohan yang jelas.

--Perbualan Tamat--

Nota: Nak tahu kepandaian si katak? Sila lawati http://allaboutfrogs.org

Learning English (The Collective Nouns)
A group of fish is called a School of Fish.
A group of geese is called a Gaggle of Geese.
A group of sea gulls is called a Flock of Sea gulls.
A bunch of cows and bulls is called a Herd of Cattle.

But what do you call a group of frogs?
Answer: An ARMY of Frogs!

And what do you call a group of toads?Answer:
An KNOT of Toads!